טיפים לשמירה על מרתף יבש ומניעת הצפות

אם קמתם בוקר אחד, וזה לא משנה אם בקיץ או אולי בחורף, וראיתם כי המרתף מוצף מים, אין ברירה. אין זמן למשחקים וחייבים להזמין שאיבת מים ממרתף כמה שיותר מהר. אבל, אם אתם רוצים לקחת את הדברים בידיים ולהבין איך אפשר למנוע הצפות ולשמור על מרתף יבש ככל האפשר, הטיפים הבאים יוכלו לעזור.

היו ערים לסימני רטיבות ראשוניים

לא כולם משתמשים במרתף לעיתים קרובות. אבל אסור לקבל כמובן מאליו, את העובדה שאם הוא היה יבש לפני חודשים או שנתיים, הוא תמיד יישאר יבש. מדי פעם, אפילו אם המרתף לא נמצא בשימוש שוטף ורק משמש כמחסן, רדו לשם והתסכלו מקרוב. העיפו מבט בוחן ברצפות, בתקרות, בפאנלים. הצפה משמעותית לא תמיד מתחילה בבת אחת, כרעם ביום בהיר. הרבה מאוד פעמים, ההצפה למעשה מתפתחת לאט לאט. כך שאם אתם מגלים פתאום סימנים לכך שמתחילה רטיבות, טפלו בהקדם! למשל, אם ראיתם רטיבות בקיר או שמתם לב שיש פינה עם צבע מתקלף, טיח רופף, אל תתעלמו. זו ככל הנראה רטיבות שמתחילה להצטבר. גם סימנים ברור של עובש בקיר מרמזים שהיכן שהוא, המים מחלחלים מבחוץ או מקומות גבוהות יותר, טפלו בזה. שימת לב לסימנים הללו תאפשר לכם לטפל בבעיה ולהזמין שירות מקצוע לאיטום או תיקון, הרבה לפני שתגלו הצפה.

הקפידו לסדר ולנקות את המרתף

כל מרתף שני בישראל נמצא במצב רעוע ולא מתוחזק. זה חבל מכמה סיבות, אבל כאן נתייחס רק להיבט של הצפה. מרתף לא מסודר, הפוך ומבולגן לא מאפשר לכם להעיף בו מבט ולשים לב לסימני רטיבות משמעותיים. ישנם אנשים שגילו במאוחר, כי פתאום, מתחת לבלגן, לאבק ולכל מיני ארגזים עם בגדים ישנים או כלי עבודה מחלידים, הצברו שלוליות של מים. אם תקפידו למנוע מצב כזה, אם תקפידו לסדר ולנקות היטב את המרתף, מדי פעם בפעם, תחסך מכם עוגמת נפש רבה. כך תוכלו לגלות אם יש סדקים, אם מים מחלחלים. כך תוכלו לטפל בכל תקלה הרבה לפני שתצטרכו להזמין איש מקצוע, לצורך שיקום נזקי מים. וחוץ מזה, במרתף מסודר תוכלו לאחסן בבטחה ובנוחות ציוד חשוב או רהיטים ישנים שחבל לזרוק, מבלי שכל אלה יינזקו.

טיפול בסדקים ותקלות איטום

במרתפים ישנים, עלול להיווצר מצב שבו האיטום מתחיל להיהרס. בעבר, הוקמו בתים רבים עם מרתפים, ללא מעטפת איטום ראויה ותקינה. עם הזמן, הלחץ של המים מבחוץ גורם לשחיקה של הבטון, להתפוררות של המעטפת, היווצרות חורים, החלדה של תשתית הברזל ונזילות שהולכות ומתרבות. אם אתם יודעים שהמרתף שלכם לא עבר תחזוקה הרבה מאוד זמן, אם אתם מרגישים שיש בו תחושה של אוויר לח, ריח של עובש או כל סימן אחר של נזילה, תוכלו להזמין בדיקה. בדיקת רטיבות בקירות תגלה באמת מהו אחוז המים ועד כמה הרטיבות משמעותית.

מה קורה אם מזניחים ולמה זה לא כדאי

אם מזניחים, אם לא מטפלים במרתף, לא מתחזקים, מתעלמים מנזילות או סימני רטיבות, שום דבר טוב לא יוצא מזה. מי שטומן ראש בחול או רוצה לחסוך כמה שקלים כאשר הבעיה עדיין זעירה, יגלה מאוחר יותר שנזק עצום נגרם. אנו לא מאחלים לאף אחד להגיע למצב שבו בגלל הזנחה, צריכים להזמין בדחיפות עבודה גדולה של שיקום מבנים. אם תשימו לב לכל הכללים הללו, אם לא תתעלמו ותתחזקו, יהיה לכם מרתף יבש ותמנעו הצפות. השקעה לא גדולה בזמן או בכסף היום (ובשגרה) ימנעו אי נוחות והשקעה של הון רב, מחר או מחרתיים.