טיפים למניעת הצפה של מבנה ציבורי

הצפות עלולות לנזק נרחב בכל מבנה ובפרט במבנים ציבוריים. בעזרת הטיפים הבאים, תבינו איך אפשר למנוע הצפות על ידי היערכות מוקדמת ורב ממדית.

תחזוקת מתזים קבועה

במבני ציבור רבים מותקנת מערכת מתזים. המדובר במערכת שנועדה לפעול באופן אוטומטי, במידה והגלאים מזהים עשן או טמפרטורה גבוה. מעת לעת יש לבדוק את המתזים, לוודא שהם תקינים וערוכים לפעולה. זכרו שאם הגלאים יינזקו ולא יטופלו, עשויה להיגרם הצפה מבלי שישנה נוכחות אמת של עשן ושל אש.

תחזוקת מערכת הביוב

אם הצפה שתיגרם בגלל ספרינקלרים תקולים לא תהיה נעימה, חשבו מה יקרה אם ההצפה תיגרם בשל תקלת ביוב. מדי תקופה כדאי לבצע תחזוקה שוטפת של מערכת הביוב. כך לדוגמא, יש לטפל בבריכות הביוב, להזמין אנשי מקצוע לבדיקה תרמית או בדיקה באמצעות גלאי גז או קול. אם מזהים שורשים בביוב (נפוץ באזורי גינות או היכן שצומחים פיקוסים), יש לסלק את השורשים בהקדם ולבצע תיקון.

תחזוקת מרזבים בגגות

בגג של מבני ציבור ניתן למצוא פתחי ניקוז המובילים למערכת של מרזבים. מדי שנה, לפני עונת החורף, חשוב לבדוק שפתחי הניקוז חופשיים ולא סתומים בשל גזם או לכלוך, עלים נושרים או פסולת אחרת. את המרזבים יש לנקות היטב ואם מדובר במרזבים ישנים, יתכן שצריכים להחליף חלק כזה או אחר. אם לא מטפלים בכך, מבנה ציבור עלול לסבול מהצפה שמגיעה מאזור הגג. גג שמטפטף ודולף איננו סטטי וטפטוף קל הולך ומחמיר. טיפול מקדים ימנע הצפה והמבנה יישאר יבש כל החורף.

איטום גגות בצורה אפקטיבית

במהלך הקמה של גג, על המהנדסים לתכנן שיפועים נאותים, על פי התקן. כמו כן, הגג חייב להיות אטום היטב. אבל איטום לא מחזיק מעמד ללא גבול ואם לא מייחסים לכך את מלוא המשמעות, יתחילו בזמן כזה או אחר נזילות רציניות. גגות ניתן לאטום בכל מיני שיטות, למשל בהתזה, בעזרת יריעות ביטומניות, על ידי שימוש בזפת חמה. לכל שיטה יש אורך חיים מסוים וכאשר מגיע הזמן, יש לזפת או לאטום מחדש. מעל האיטום נהוג לבצע הלבנה של הגג – זו פעולה משלימה ששומרת על האיטום תקין לאורך זמן.

תחזוקה ואיטום של מרתפים וקומות תת קרקעיות

בחלק ממבני הציבור ישנם אגפים או חלקים תת קרקעיים. מלבד היסודות, מרתפים, מקלטים או חללים תת קרקעיים אחרים עלולים לסבול מהצפות מכיוון מי התהום. לעיתים מים עולים בגלל תוספת של שיטפונות מבחוץ, בעונה הגשומה.

אם מזה זמן רב ישנו ריח של עובש, טחב ולחות במרתף, או שיש סימני התפוררות של טיח ואף של בטון, זאת אומרת שצריך לתחזק ולטפל בהתאם. ניתן לפעול בשיטת האיטום החיובי או בשיטת האיטום השלילי, בהתאם למה שימליץ מומחה איטום שתזמינו. ואם חלילה אירעה הצפה, מזמינים שאיבה ותיקון בהקדם.